tirsdag 23. august 2011

Provosert

I ettermiddag ble jeg provosert.

På torsdag skal blant annet nytt boligprogram for Trondheim kommune 2011-2014 behandles i bystyre. Boligprogrammet, som meisler ut kommunens boligpolitikk de neste åra, har allerede vært gjennom en omfattende runde i det demokratiske systemet. Blant annet har den vært sendt til ulike høringsinstanser, slik at de får gi sin mening om tiltakene som må settes inn i åra som kommer. Desverre er det bare 9 instanser som har gitt høringssvar, det burde vært mange flere. En av de som har fått høringsbrev er TOBB, Trondheim og omegn boligbyggelag. Hvem er bedre egnet til å gi høringssvar enn de? Men de har av en eller annen grunn ikke gjort dette. Det er synd, politikerne hadde trengt deres fagkyndige råd og meninger om boligpolitikken.

Men det som provoserer meg er det jeg får servert på trappen i ettermiddag, Byavisa med bilde av TOBB sjef Kai Slagsvold Hekne på forsiden. TOBB sjefen presenterer løsningen på hvordan prisgalloppen på boliger kan stoppes. Jeg blir mektig provosert når han tillater seg å komme med dette i avisa, to dager før bystyremøte. Han og TOBB har hatt rikelig med mulighet til å bidratt i den lokaldemokratiske prossesen med denne planen, men ikke benyttet seg av den. Vil Slagsvold ha gjennomslag for de tross alt gode forslagene han kommer med, så hadde det nok vært en stor fordel om politikerne hadde hatt dette med seg i saken og betraktningene rundt den. Mye er gjort 2 dager før møtet, og Byavisa er ikke en naturlig plass å komme med gode og relevente innspill til politikerne. De burde vært i sakspapirene.

Men over til det faktiske innholdet i boligprogrammet, eller mangel på innhold rettere sagt. For det er synd at ikke TOBB har levert gode innspill som de burde. Jeg har lest store deler av forslaget til nytt boligprogram, og det skriker etter gode forslag. Rådmannen snakker kun om å få boligmarkedet til å fungere best mulig. Men boligmarkedet fungerer ikke. Derfor burde boligsamvirker som TOBB bli satt i gang med å bygge ut både leie og eier boliger, som er pris og omsettingsregulert. Dette sammen med en betydelig styrking Husbanken og den kommunale startlånordningen er tiltak som må inn i boligprogrammet etter min mening.

I dagene etter terrorangrepene 22. juli har nasjonen reagert med mer demokrati når demokratiet har blitt truet. Kanskje derfor blir jeg så provosert når TOBB, etter min mening, ikke forholder seg til lokaldemokratiet.

Så en helt annen ting til slutt... Hva er det med SV om dagen? Når ble KrF den naturlige samarbeidspartneren? Etter min mening må de heller se seg til venstre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar